EN SOCIALISTISK BLOGG MED INRIKTING PÅ POLITIK, SPORT, HISTORIA, KULTUR, FOTO OCH ANDRA ÄMNEN SOM RÖR LIVETS HÖGTIDLIGA OCH VARDAGLIGA GULDKORN. SKRIBENT: NICKE GROZDANOVSKI (V), EMMABODA. ONLINE SEN 10 MARS 2006!
tisdag, februari 05, 2008
Stöd den fortsatta tågtrafiken mellan Emmaboda och Karlskrona
Det behövs istället tvärtom en upprustning av banan och mer järnvägsbyggande i övrigt för att möta klimathotet som ligger över oss.
Denna fråga är viktig för oss i Emmaboda och Karlskrona med omnejd, men den är viktig för hela södra Sverige för banan förbinder Kust med Kust, Göteborg- Kalmar/Karlskrona och är därmed en viktig länk i hela regionen.
Därför har det nu startats en namninsamling på initiativ av Bo Löfgren (fp), Karlskrona som sen ska överlämnas till infrastrukturminister Åsa Torstensson (c).
Sen i går då namninsamlingen började har redan 368 personer hittils skrivit under. Hjälp och stöd oss du också genom att skriva under listan som du hittar Här
5 kommentarer:
Välkommen att lämna din kommentar och synpunkter. Dem är både värdefulla och läses med glädje.
För att få kommentera gäller att man följer god internetsed vilket bland annat inkluderar följande:
- Inga personangrepp.
- Inga hot.
- Inga kränkande eller rasistiska kommentarer.
- inga rena provokationer.
- Inga stötande uttalanden.
- Ingen länkdumpning
- Kommentaren ska vara relaterad till inlägget med undantag om jag anser att särskilda skäl föreligger.
- Kommentarer på inlägg äldre än 7 dagar granskas innan publicering.
Kommentarer som jag anser bryter mot dessa regler kommer jag att ta bort.
Jag åkte där 1986 (tror jag) och kunde notera hur man for från mörkaste Småland ner till "Sveriges trädgård". Däremot minns jag inte om banan var elektrifierad. Körde man möjligen med diesellok? Historien spelar mindre roll här, men hur är läget idag?
SvaraRaderahej Björn. Spåret är till Karlskrona elektrifierad men problemet är skenorna på banan som går hårt på tågens hjul så att de går sönder efter åt. Därför måste banan rustas upp.
SvaraRaderaDieselok eller rälsbussar var vanligt förekommande fram till 2002-03 nångång och de traffikerade på sträckan Kalmar-Emmaboda- Karlskrona och tvärtom givitevis. Jag minns de mycket väl från min högsskoletid i Kalmar då man pendlade ofta med dessa dieselluktande rälsbussar.
OK, det är uppfattat. Man vet aldrig om jag kommer att göra en ny tur till Blekinge så för säkerhets skull har jag skrivit på uppropet.
SvaraRaderaDet tackar jag för och dessutom så är det så otroligt vackert precis som det är i övriga Sverige på sommaren att det är värt ett besök i sydostregionen. Men om du besöker min del av världen så får du lova att hojta så vi kan ta en fika på ett av Emmabodas kondisar :-)
SvaraRaderaJaja, jag lovar!
SvaraRadera